4. januára 2016

Daniella Ferková- Tanec pre Luciu Frey

Počet strán: 256 strán
Jazyk: slovenský jazyk
Rok vydania: 2015
Vydavateľstvo: Slovart

Anotácia:
Šestnásťročná Lucia sa vracia na Slovensko. Späť do rodných Košíc, ktoré opustila pred ôsmimi rokmi. Francúzske Orléans je už len boľavou spomienkou na otca a jeho náhlu smrť. Ani sľubná tanečná budúcnosť ju tam nedokáže udržať. A tak zavesí tanec na klinec, pretrhne všetky väzby s francúzskymi kamarátmi a vráti sa na Slovensko. Matke je však na príťaž a v škole vôbec nezapadne. Po mesiacoch akoby vo vzduchoprázdne si pomaly nachádza cestu späť k tancu. Znovu objavuje nielen radosť z pohybu a hudby, ale stretáva aj prvú lásku. Luciu však v snoch trápi minulosť. Ani zmena prostredia jej nepomáha zabudnúť na tú strašnú noc. Napokon si bude musieť vybrať. Dá prednosť sebe alebo láske?
Tanec pre Luciu je románovým debutom šestnásťročnej Danielly Ferkovej, ktorá so svojimi poviedkami vyhrala niekoľko literárnych súťaží, vrátane celoslovenskej Mladej slovenskej poviedky.

Obálka knihy: Nedá mi to, ale musím ju ohodnotiť. Môže mi niekto povedať, čo má obálka zobrazovať? Jediné, čo na nej chápem sú tie pekne učesané vlasy a rysuje sa mi tam aj nejaká ruka. Ostatok vôbec netuším. Viem si v hlave predstaviť toľko krásnych obálok na túto knihu, ale bohužiaľ ma obálkou pri tejto knihe sklamali. Dávam 1/5 bodov.

Hneď, ako som sa dozvedela, že táto kniha vychádza, musela som ju proste mať. Anotácia sa mi veľmi zapáčila a proste som nechápala, ako je možné, že vychádza kniha, ktorú napísala baba mladšia ako ja! Vedela som, že kniha bude mať svoje mínusy, ale nakoniec som bola milo prekvapená

Čo ma na knihe prekvapilo bol fakt, že sa dej odohráva na slovensku a v inom meste než v Bratislave. Je vôbec nejaká slovenská kniha, ktorá sa tam neodohráva?! Tu som tiež bola trochu sklamaná, že keby do anotácie autorka nenapísala, kde sa dej nachádza a pár krát to nespomenula v prvých stranách knihy, nedokázala by som uhádnuť, že sa dej odohráva v Košiciach. Hlavná hrdinka Lucia sa sem presťahuje s francúzska. Francúzsko bola krásna minulosť, Slovensko je hnusná prítomnosť. Snaží sa vyrovnať zo stratou milovaného otca, kamarátov a tanca. Žije so svojou matkou, ktorú nenávidí a jej známosťou, ktorá nie je o nič lepšia. Každú noc ju trápia nočné mory z toho dňa, kedy sa jej život zrútil, ako domček z karát. Snaží sa prežiť každý deň v škole pri kolektíve, do ktorého nezapadla. Jediné miesto, ktoré ju robí šťastnou je stará budova s tanečnou sálou, kde potajomky chodí tancovať a zvuk bicích, ktoré jej udávajú rytmus. Tento zvuk vydáva Lukáš, do ktorého sa zamiluje. Vyberie si lásku, alebo svoje šťastie


Po prečítaní celej knihy som si všimla, že začiatok je trochu klišé. Ja mám klišé rada, takže mi to nevadilo. Kniha sa mi čítala veľmi ľahko, za čo môžu aj krátke kapitoly, ktoré sú písané ľahkým štýlom, ktorý som si obľúbila. Čo sa mi na knihe strašne páčilo boli názvy piesní, ktoré si môžeme pustiť pri danej scénke. Neuveriteľne sa mi to páčilo a skutočne som si asi polovičku piesní pustila a kniha sa mi čítala lepšie. Zaujímavo boli tiež vymyslené pohľady do minulosti, ktoré Luciu trápili, ako nočné mory
Hlavnú postavu Luciu som si obľúbila už na začiatku. Jej správanie nemalo podľa mňa žiadnu chybu, pri žiadnej scéne som nemala pocit, že ju nechápem. Veľmi mi jej bolo ľúto. Každý má svoju minulosť, ktorá ho ťaží a Lucia to mala vážne ťažké. Čo sa týka jej matky, počkať...to vlastne ani matka nebola! Nenávidela som, ako sa správala ku Lucii a to, čo jej hovorila, by svojmu dieťaťu nemala hovoriť žiadna matka. 
Lukáš bol trochu záhadná postava. Na začiatku som ani netušila, že to bude on, kto ukradne srdce Lucii. Aj keď sa ku nej správal pekne, nevedela som si ku nemu nájsť cestu. Niečo sa mi na ňom proste nepáčilo. Aj on mal svoje problémy, ktoré ho ťažili, preto si boli s Luciou pre seba oporou. 

Myslela som si, že toto bude romantická kniha, ale mýlila som sa. Áno, láska tam teda je, ale skôr tu ide o minulosť a bolesť, ktorá Luciu ťažila a ona sa z nej musela dostať. Vôbec mi to nevadilo. Mám rada romantiku, ale táto kniha bola proste...niečo ma naučila. Naučila ma, že existujú ľudia, ktorí sa tvária ako najlepší priatelia, ale ak sa o vás dozvedia niečo zlé, hneď vás začnú súdiť bez toho. aby si vypočuli aj vašu časť príbehu. 
Ako ohodnotiť túto knihu? Veľmi pozitívne. Na tak mladú autorku je to geniálne napísané a môže sa rovnať skúseným spisovateľom. Aj keď dej bol na plný počet sovičiek, nemôžem toľko sovičiek dať. Kniha ešte stále mala nejaké slabé miesta, na ktorých by sa dalo popracovať. Dávam preto 4 sovičku, ktoré si právom zaslúž a knihu odporúčam

MOJE HODNOTENIE:


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Za každý komentár zo srdca ďakujem!